مجموعه کامل از ترفند ها و آموزش های ویندوز


نحوه افزودن Disk Cleanup و Defragment به منوی راست کلیک درایو

دسترسی به تمامی قسمتهای مهم ویندوز تنها با راست کلیک

ساخت یک فولدر جادویی در ویندوز ۷

خودتان ویندوزتان را فارسی کنید

افزودن برنامه‌ها به کلیک ‌راست ویندوز

میانبرهای مخفی کیبورد در ویندوز 7

پنهان‌سازی درایوها در ویندوز ویستا و 7

افزودن Run به منوی Start ویندوز ویستا و 7

تم‏های مخفی ویندوز 7

تغییر سریع اندازه آیکن‏ها در ویندوز ویستا و 7

نمایش صفحه Alt-Tab با ظاهر ویندوز XP در ویندوزهای ویستا و 7

18 قابلیت جالبی که ویندوز 7 دارد و سایر ویندوزها ندارند!

نحوه ساخت یک نقطه بازگردانی در ویندوز 7
کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7چند کلید ترکیبی کاربردی در ویندوز xp

ترفند:بیش از 200 نوع از کلید های میانبر در ویندوز xp

ترفند:با ده انگشت تایپ کنید!

نحوه افزودن Disk Cleanup و Defragment به منوی راست کلیک درایوها

 و Defragment دو ابزار کاربردی در نسخه‏های مختلف ویندوز هستند که وظیفه بهینه‏سازی ویندوز و هارددیسک را بر عهده دارند. برای دسترسی به این دو ابزار بایستی بر روی هر درایو راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید و به تب مورد نظر بروید. یا از منوی Start مسیر خاصی را طی کنید. در صورتی که از این دو ابزار به طور مداوم استفاده می‏کنید طی کردن این مسیرها تا حدودی وقت‏گیر است. با استفاده از ترفندی که هم اکنون برای شما بازگو می‏کنیم می‏توانید Disk Cleanup و Defragment را به منوی راست کلیک هر درایو اضافه کنید تا به سادگی و با راست کلیک بر روی درایو مورد نظر در My Computer به این دو ابزار یا یکی از آنها به دلخواه خود دسترسی داشته باشید.

برای این کار:

ابتدا بر روی منوی Start کلیک کنید.
در صورتی که از ویندوز XP استفاده می‏کنید وارد Run شوید و عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید.
اگر از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‏کنید، پس از باز شدن منوی Start، عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید.

پس از باز شدن ویرایشگر رجیستری، برای اضافه کردن Disk Cleanup به منوی راست کلیک درایوها:
ابتدا به مسیر زیر مراجعه کنید:
HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell

حال بر روی shell راست کلیک کنید و New > Key را انتخاب نمایید. نام Key جدید را diskcleanup بگذارید.
اکنون diskcleanup را انتخاب کنید و از قسمت دیگر پنجره بر روی (Default) دوبار کلیک کنید. در پنجره باز شده، در قسمت Value data عبارت Disk Cleanup را وارد نموده و OK کنید.
سپس بر روی diskcleanup (که خودتان آن را ساختید) راست کلیک کنید و New > Key را انتخاب نمایید. نام Key جدید را command بگذارید.
اکنون command را انتخاب کنید و از قسمت دیگر پنجره بر روی (Default) دوبار کلیک کنید. در پنجره باز شده، در قسمت Value data عبارت زیر را عیناً را وارد نموده و OK کنید:
cleanmgr.exe /d %1

تغییرات بلافاصله اعمال خواهد شد. در صورتی که هم اکنون بر روی یک درایو در My Computer راست کلیک کنید گزینه‏ای به نام Disk Cleanup را در اختیار خواهید داشت.

اما برای اضافه کردن Defragment به منوی راست کلیک درایوها:
در رجیستری مجدداً به مسیر زیر بروید:
HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell

بر روی shell راست کلیک کرده و New > Key را انتخاب نمایید. نام Key جدید را defragment تنظیم کنید.
سپس defragment را انتخاب کنید و از قسمت دیگر پنجره بر روی (Default) دوبار کلیک کنید. در پنجره باز شده، در قسمت Value data عبارت Defragment را وارد نموده و OK کنید.
اکنون بر روی defragment (که خودتان آن را ساختید) راست کلیک کنید و New > Key را انتخاب نمایید. نام Key جدید را command بگذارید.
حالا command را انتخاب کنید و از قسمت دیگر پنجره بر روی (Default) دوبار کلیک کنید. در پنجره باز شده، در قسمت Value data عبارت زیر را عیناً را وارد نموده و OK کنید:
defrag %1 -v

تغییرات بلافاصله اعمال خواهد شد. در صورتی که هم اکنون بر روی یک درایو در My Computer راست کلیک کنید گزینه‏ای به نام Defragment را در اختیار خواهید داشت.

لازم به ذکر است برای افزودن این دو گزینه به منوی راست کلیک درایوها در هنگامی که کلید Shift را نیز نگه داشته‏اید، بایستی یک Key جدید به نام Extended را در زیر شاخه‏های diskcleanup و defragment بسازید.



دسترسی به تمامی قسمتهای مهم ویندوز تنها با راست کلیک


با استفاده از این ترفند و دریافت فایلهای کوچکی که برای شما آماده کردم میتوانید تنها با راست کلیک بر روی آیکن My Computer خود به تمامی قسمتهای اصلی ویندوز همانند Serach ، Disk Cleanup ، Control Panel ، Registry ، Servieces ، System Restore ، Logoff ، Shutdown ، Resart و بسیار از موارد کاربردی دیگر دسترسی داشته باشید. این عملیات همگی از طریق فایلهای رجیستری قرار داده شده صورت میگیرد. این ترفند و دریافت و اجرای فایل ها را جدأ به شما پیشنهاد میکنم چرا که به سادگی و با یک راست کلیک میتوانید تمام ویندوز خود را پیش رو داشته باشید!


ابتدا دقت کنید:
هر یک از فایلهای رجیستری مربوطه را با استفاده از لینک دانلود داده شده دریافت کنید ، سپس هر یک را اجرا نمایید و به سوالی که از شما پرسیده میشود پاسخ Yes دهید. بلافاصله تغییرات اعمال میشود و میتوانید با راست کلیک کردن بر روی My Computer تغییر را مشاهده کنید.
دقت فراوان هم کنید برای دریافت فایلهای زیر بر روی لینک هر یک راست کلیک کرده و Save Target as یا Save link as را انتخاب کنید.


افزودن Search ، Registry ، System Restore ، Services ، LogOff ، Reboot ، Shutdown ، Device Manager ، Control Panel ، Add/Remove Programs به راست کلیک My Computer
::دانلود:

افزودن Drive Cleanup به راست کلیک My Computer
::دانلود:

افزودن Event Viewer به راست کلیک  My Computer




ساخت یک فولدر جادویی در ویندوز ۷


 نحوه ساخت یک فولدر با قابلیت‏های خاص بپردازم. فولدری که پس از ورود به آن می‏توانید به کلیه تنظیمات ویندوز در گروه‏بندی‏های مختلف دسترسی داشته باشید. از این رو این فولدر را می‏توانیم یک فولدر جادویی بنامیم.

بدین منظور:
در هر محلی نظیر صفحه دسکتاپ یک فولدر جدید ایجاد کنید (با استفاده از راست کلیک بر روی فضای خالی و انتخاب New > Folder).
سپس عبارت {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}. را عیناً به انتهای نام فولدرتان اضافه کنید.

مثال:
folder_name.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
که در اینصورت فولدری بنام folder_name ایجاد میشود. نام فولدر اختیاری است. بر روی فولدر ایجاد شده به نام folder_name دوبار کلیک کنید.

در این فولدر جادویی می‏توانید تمامی تنظیمات ویندوز را در یک مکان در اختیار داشته باشید.


خودتان ویندوزتان را فارسی کنید

در این ترفند قصد دارم روشی بسیار جالب را به شما معرفی کنم که با استفاده از آن خودتان میتوانید بدون نیاز به اطلاعات پیچیده کامپیوتری و نرم افزار خاصی و تنها از طریق رجیستری ویندوز قسمتهای اساسی ویندوز را فارسی کنید. این ترفند روی تمامی نسخه های ویندوز قابل اجراست.

برای این کار:
از منوی Start وارد Run شوید و در آن عبارت regedit را وارد کنید و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود.
اکنون به آدرس زیر بروید:
HKEY_USERS\S-1-5-21-1614895754-1425521274-1177238915-500\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\MUICach e
حالا در قسمت دیگر رجیستری ، شما میتوانید تمامی اطلاعات زبان را مشاهده کنید. کافی است روی هر کدام از آنها دوبار

کلیک کنید و در پنجره جدید و قسمت Value Data به جای نام انگلیسی آن ، نام فارسی مورد نظر خودتان را بنویسید. نهایتأ OK را بزنید تا تغییرات اعمال شود.



افزودن برنامه‌ها به کلیک ‌راست ویندوز

اگر با برخی از برنامه‌ها خیلی سروکار دارید و می‌خواهید بدون ایجاد آیکن جدید روی دسکتاپ، سریع به آنها دسترسی پیدا کنید، کافی است نرم‌افزار خود را با یک ترفند ساده رجیستری به منوی کلیک‌راست دسکتاپ اضافه کنید. در این ترفند روش برعکس آن را هم پیگیری خواهیم کرد که چطور منوی شلوغ کلیک‌راست خود را خلوت کنید.
برای شروع، در نظر می‌گیریم که می‌خواهید از نرم‌افزار Notepad در منوی کلیک‌راست خود استفاده کنید، به ‌یاد داشته باشید این ترفند را برای هر نرم‌افزاری می‌توان به ‌کار برد. نخستین اقدام، باز کردن ویرایشگر رجیستری از طریق ورود به منوی استارت و تایپ عبارت زیر است:
regedit.exe
حال به مسیر زیر بروید:‌
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell

حالا باید کلیدی زیر کلید shell بسازید، نام آن دقیقا برابر با نامی خواهد بود که در منوی دسکتاپتان نشان داده می‌شود. روی کلید Shell کلیک‌راست و سپس گزینه New \ Key را انتخاب کنید. حال به کلید جدید نامی را بدهید که تمایل دارید در منو نشان داده شود. در این مثال از Notepad استفاده کردیم.
اگر می‌خواهید به این آیتم، کلید Alt را هم نسبت بدهید تا دسترسی سریع‌تری داشته باشید، می‌توانید مقدار Default را در سمت راست تغییر داده و کاراکتر & و کلیدی که می‌خواهید برای آن استفاده شود را تایپ کنید. برای مثال اگر بخواهید با فشردن کلیدهای ترکیبی ALT+N پس از باز شدن منوی کلیک‌راست، نت‌پد باز شود، کافی است کاراکتر N& را وارد کنید.
در مرحله بعدی باید دستوری را بنویسیم که برنامه را باز می‌کند. برای این کار روی کلیدی که ساخته‌اید کلیک‌راست و از منوی باز شده New \ Key را انتخاب کنید.
نام این کلید را command بگذارید. برای کامل کردن این مرحله، باید مسیر کامل نرم‌افزاری که قرار است اجرا شود را وارد کنید. حال روی command در سمت چپ کلیک و سپس روی کلید Default در سمت راست دوبار کلیک کنید تا مقدار آن را ویرایش کنید. حالا می‌توان مسیر فایل را در این محل قرار داد. از این به بعد با کلیک‌راست کردن روی دسکتاپ، می‌توانید برنامه خود را مشاهده کنید.



میانبرهای مخفی کیبورد در ویندوز 7


تسلط به کیبورد نه ‌تنها سرعت مرور و کار با سیستم را بالا می‌برد، که باعث بالا رفتن استقامت نیز می‌شود. در اینجا به چند میانبر کیبوردی می‌پردازیم که سرعت کارتان را آنقدر بالا می‌برد که به یک نینجا تبدیل می‌شوید.
میانبرهای عمومی
1ـ کلیدهای ترکیبی Win+1,2,3,4 برنامه‌های موجود در تسک‌بار را اجرا می‌کنند. با کمک این میانبر، می‌توانید برنامه‌هایی که همیشه از آنها استفاده می‌کنید را در ابتدای تسک‌بار قرار داده و با نگه داشتن کلید ویندوز و فشردن کلیدهای 1 و 2 و 3 و 4 و … بسرعت آنها را پشت سر هم باز کنید. این میانبر برای ویندوز ویستا و منوی Quick Launch نیز کار می‌کند.
2ـ کلیدهای ترکیبی Win+Alt+1,2,3,4 فهرست پرشی هر برنامه را باز می‌کنند و می‌توانید از کلیدهای مکان‌نما برای انتخاب گزینه مورد نظر استفاده کنید.
3ـ کلید ترکیبی Win+T بین برنامه‌های تسک‌بار حرکت می‌کند. روش کار آن مشابه حرکت دادن ماوس از روی آنهاست، با این تفاوت که برای اجرای برنامه باید از کلیدهای Enter یا Space استفاده کرد.
4ـ کلید ترکیبی Win+Home تمام برنامه‌ها را بجز برنامه فعلی مینیمایز می‌کند. شیوه کار این کلید ترکیبی مشابه تکنیک Aero Shake است و از طریق رجیستری می‌تواند غیرفعال شود.
5 ـ کلید ترکیبی Win+B بخش System Tray را انتخاب می‌کند که پرکاربرد نیست، اما زمانی که ماوس از کار می‌افتد بسیار مفید است.
6 ـ کلیدهای ترکیبی Win+Up/Down پنجره فعلی را ماکسیمایز یا مینیمایز می‌کند. البته در صورتی که برنامه قابلیت ماکسیمایز شدن داشته باشد.
7ـ کلید ترکیبی Alt+Esc و Alt+Tab میان برنامه‌هایی که باز شده‌اند به ‌ترتیب گذر می‌کنند.

 ـ کلیدهای ترکیبی Win+Pause/Break پنجره مشخصات سیستم را باز می‌کند. این کلید ترکیبی زمانی مفید است که بخواهید بسرعت نام سیستم و دیگر مشخصات آن را مشاهده کنید.
9ـ کلید ترکیبی Ctrl+Esc برای باز کردن منوی استارت به‌ کار می‌رود، اما جایگزین دکمه ویندوز نیست.
10ـ کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Esc مستقیما مدیر وظایف ویندوز را باز می‌کند و نیازی به فشردن Ctrl+Alt+Delete و سپس انتخاب مدیر وظایف نیست.
11ـ کلید ترکیبی Alt+Space منوی هر پنجره را باز می‌کند که می‌توان به کمک آن و فشردن کلیدهای x یا n پنجره را بست یا minimize کرد.
میانبرهای ویندوز اکسپلورر
1ـ کلید ترکیبی Alt+Up به یک فولدر بالاتر می‌رود. به‌جای این کلید می‌توان از Backspace هم استفاده کرد.
2ـ‌ کلید ترکیبی Shift+F10 نیز منوی کلیک‌راست هر فایل را باز می‌کند و سرعت کار با فایل‌ها را بالا می‌برد. وقتی از این طریق منو را باز می‌کنید، زیر حروف خاصی از آیتم‌های موجود در منو یک زیرخط قرار دارد که با فشردن آن کاراکتر، عمل مورد نظر انجام می‌شود.
3ـ کلید ترکیبی Shift+Del یک فایل را بدون ارسال آن به Recycle bin حذف می‌کند.
4ـ کلید Ctrl+Shift+N فولدر جدیدی در دایرکتوری فعلی می‌سازد.
5 ـ کلید ترکیبی Alt+Enter پنجره مشخصات فایل را باز می‌کند.
6 ـ کلید F2 نام فایل را تغییر می‌دهد.
7ـ کلید F3 اکسپلورر را باز می‌کند و مستقیما به نوار جستجو می‌رود تا یک فایل را بیابید. اگر پنجره اکسپلورر باز باشد، در همان پنجره به بخش جستجو می‌رود.
8 ـ کلید F6 در پنجره فعلی، یکی‌یکی سراغ آیکن‌ها می‌رود.

9ـ کلید F10 منوی فایل را در اکسپلورر باز می‌کند.


پنهان‌سازی درایوها در ویندوز ویستا و 7



اگر درایوی در My Computer شما وجود دارد که هیچ وقت به آن دسترسی ندارید، مثلا یک فلش درایو که برای ReadyBoost کاربرد دارد یا درایوهای فلاپی که دیگر به طور کامل از دور خارج شده‌اند و درایو شبکه‌ای که تنها برای اجرای یک نرم‌افزار استفاده می‌شود، پس قطعا تمایلی ندارید My Computer خود را شلوغ کنید.

این نکته تنـــها باعـــث می‌شود آن درایــو در My Computer نمایش داده نشود و با حذف یا قطع آن ارتباطی ندارد. و با تایپ مسیر آن در نوار آدرس می‌توان باز هم به آن دسترسی داشت.رجیستری ویندوز را باز کنید، و به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Policies\Explorer

اگر کلیدی به‌نام Explorer وجود نداشت، می‌توانید روی Policies کلیک راست کرده و سپس کلید جدیدی با نام Explorer بسازید.

سپس روی آن کلیک راست کرده و کلیدی 32 بیت و از نوع DWORD به‌نام NoDrives بسازید. درایوهای نمایشی به‌صورت یک عدد در این فایل قرار خواهند گرفت و ویندوز مقادیر این فایل را به صورت برعکس به درایوهای مختلف نسبت می‌دهد، به عنوان مثال، به جدول روبه‌رو دقت کنید. عدد 100001 باینری یا 33 دسیمال برای حذف درایوهای F و A کاربرد دارد.

برای یافتن عدد باینری صحیح می‌توان از ماشین‌حساب ویندوز استفاده کرد.

بعد از این که عدد مناسب را انتخاب کردید، باید یک بار پروسس explorer.exe را از نو راه‌اندازی کرد که این کار را می‌توان از طریق Task Manager انجام داد، یا یک بار log off و log on کرد.

برای حذف این قابلیت تنها کافی است کلید رجیستری NoDrives را حذف کنید.



افزودن Run به منوی Start ویندوز ویستا و 7



در صورتی که از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‏کنید، حتماً می‏دانید که در صورت کلیک بر روی منوی Start، بر خلاف ویندوز XP اثری از Run نمی‏بنید. Run ابزاری است که در ویندوز XP امکان تایپ دستورات خاصی را برای دسترسی به قسمت‏های مختلف ویندوز برای ما مهیا می‏کند. در ویندوز ویستا و 7 نیز Run وجود دارد، تنها به طور پیش‏فرض در منوی Start وجود ندارد. با استفاده از این ترفند می‏توانید Run را در منوی Start ویندوز ویستا و 7 بازیابی کنید.

رای این کار:
ابتدا بر روی منوی Start راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده به تب Start Menu بروید و بر روی دکمه Customize کلیک کنید.
سپسدر پنجره Customize Start Menu، گزینه Run Command را بیاید و تیک آن را بزنید.
اکنون کلیه پنجره‏های باز را OK کنید و بر روی منوی Start کلیک کنید تا Run را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است شما می‏توانید از کلیدهای ترکیبی Win+R نیز برای دسترسی به Run استفاده کنید. همچنین نوار جستجوی موجود در منوی Start ویندوز ویستا و 7 نیز کارایی مشابه Run را دارد.


تم‏های مخفی ویندوز 7



کی از ویژگی‏های بارز ویندوز 7 ظاهر زیبا و جذاب آن است. این ویژگی به کمک تم یا قالب‏های موجود در آن شکل می‏گیرد. در ویندوز 7 به طور پیش فرض 6 تم قابل انتخاب است که با انتخاب هر تم، ظاهر صفحه دسکتاپ و صداهای موجود در ویندوز تغییر می‏کند. اما بایستی بدانید که در ویندوز 7، علاوه بر تم های موجود، 5 تم دیگر نیز به شکل مخفی وجود دارد! در این ترفند نحوه آشکار‏سازی و انتخاب این تم‏های مخفی را برای شما بازگو خواهیم کرد. این قالب‏های مخفی با محوریت کشورهای استرالیا، کانادا، بریتانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی ساخته شده‏اند و شامل تصاویر پشت زمینه‏ای از این کشورها هستند.

بدین منظور:
ابتدا بایستی قابلیت مشاهده فایل‏های مخفی سیستم را فعال نمایید. در منوی Start عبارت Folder Options را وارد کرده و Enter بزنید. در پنجره Folder Options به تب View بروید و تیک گزینه Hide protected operating system files را بردارید و Yes را انتخاب کنید. سپس پنجره را OK کنید.
اکنون وارد Computer شوید.
حال به مسیر C:\Windows\Globalization\MCT مراجعه کنید.
در این مسیر 5 فولدر مشاهده می‏کنید. این 5 فولدر متعلق به 5 تم مخفی هستند و عبارات 2 حرفی که در نام آنها مشاهده می‏کنید مخفف کشورهایی هستند که در بالا نام بردیم.
به دلخواه وارد یکی از پوشه‏ها شوید. سپس به فولدر Theme مراجعه کنید و بر روی فایل موجود در آن دو بار کلیک کنید.
تم مورد نظر انتخاب شده و در حافظه ویندوز ذخیره شده است.
این کار را در هر 5 فولدر انجام دهید.

اکنون در صورتی که بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و Personalize را انتخاب کنید، در قسمت My Themes این 5 تم جدید را مشاهده میکنید. با کلیک بر روی هر کدام تم مورد نظر انتخاب می‏شود.



تغییر سریع اندازه آیکن‏ها در ویندوز ویستا و 7



همان‏طور که می‏دانید در ویندوزهای ویستا و 7 نحوه مشاهده آیکن فایلها و فولدرها و همچنین شورتکات های صفحه دسکتاپ دگرگون شده است و اشکال جدیدتری با ابعاد گوناگون آیکن ها به آن اضافه شده است. برای تغییر نحوه مشاهده آیکنها در پنجره های ویندوز، بایستی راست کلیک نمود و از منوی View یک گزینه را انتخاب کرد. اما هم اکنون در این ترفند قصد داریم نحوه تغییر شکل و اندازه آیکن‏های فایلها، فولدرها و شورتکات های دسکتاپ را به شکلی سریع و با بهره گیری از ماوس و کیبورد را به شما آموزش دهیم.

بدین منظور:
به صفحه دسکتاپ یا هر فولدری که قصد تغییر اندازه آیکن‏های موجود در آن را دارید بروید.
اکنون کلید Ctrl کیبورد را بگیرید و غلطک ماوس را بالا و پایین کنید.
با این کار به ترتیب آیکن‏های موجود در صفحه بزرگ و کوچک می‏شود.

این کار کاملاً مشابه آن چیزی است که می‏توان در مرورگرهای وب انجام داد.



نمایش صفحه Alt-Tab با ظاهر ویندوز XP در ویندوزهای ویستا و 7



همان طور که حتماً می‏دانید نگاه داشتن و فشردن کلیدهای ترکیبی Alt+Tab در محیط ویندوز باعث نمایش کلیه پنجره‏های باز و گردش در میان آنها می‏شود. صفحه نمایش داده شده در Alt-Tab ویندوز XP ظاهر خیلی ساده ای داشت و تنها آیکن‏های مربوط به هر پنجره در آن نمایش داده می‏شد. اما در ویندوزهای ویستا و 7 این صفحه پیشرفته‏تر شده و پیش نمایش و تصویر کوچکی از ظاهر هر پنجره به آن اضافه شده است. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک راه مخفی بپردازیم که با به کارگیری آن می‏توانید صفحه Alt-Tab با همان ظاهر قدیمی مشابه ویندوز XP را در ویندوزهای ویستا و 7 به نمایش دربیاورید. شاید این ترفند چندان کاربردی نباشد اما با اجرای آن در برابر اطرافیان‏تان می‏توانید حسابی آن ها را گیج کنید، به ویژه اگر این کار را سریع انجام دهید!

بدین منظور:
در محیط ویندوز ویستا یا 7 ابتدا چند پنجره باز کنید.
سپس در قدم اول، کلید Alt سمت چپ کیبورد را بگیرید.
بعد کلید Alt سمت راست کیبورد را بگیرید و رها کنید (یک‏بار آن را فشار دهید).
اکنون بدون اینکه کلید Alt سمت چپ کیبورد را رها کنید، کلید Tab را فشار دهید تا همان ظاهر قدیمی ویندوز XP پدیدار شود.

با فشردن کلید Tab می‏توانید بین پنجره‏ها گردش کنید.



18 قابلیت جالبی که ویندوز 7 دارد و سایر ویندوزها ندارند!



این روزها بسیاری از کاربران در تب و تاب تهیه و نصب ویندوز 7 هستند. تعریف‏ها و نقدهای مختلفی که از ویندوز 7 شده باعث شده است که بسیاری از کاربران که تجربه خوبی از ویندوز ویستا نداشته‏اند به این ویندوز جدید تمایل پیدا کنند. علاوه بر آن آمار کاربرانی که پس از استفاده از این ویندوز از آن اعلام رضایت کردند بالا بوده و این موضوع نوید روزهای خوشی را برای مایکروسافت به ارمغان آورده است. اما در این میان عده‏ای از کاربران هستند که عقیده خاصی را دنبال می‏کنند. آن‏ها معتقدند که ویندوز 7، همان ویندوز ویستا است که توسط مایکروسافت کمی کاربر پسند‏تر شده است. در نتیجه همچنان ویندوز XP را ترجیح می‏دهند. اما شاید واقعیت چیز دیگری باشد. تفاوت‏های بین ویندوز 7 و ویستا قطعاً چیزی فراتر از یک تغییرات کوچک است. در این ترفند قصد داریم به معرفی 18 قابلیت جالبی بپردازیم که در ویندوز ویستا و سایر ویندوزها از هیچ یک از آن‏ها خبری نبود. قابلیت‏هایی که هر یک به خودی خود یک تغییر جدی محسوب می‏شود.

1. لرزاندن پنجره‏ها
فرض کنید چندین پنجره مختلف را به طور همزمان در محیط ویندوز باز کرده‏اید. در نسخه‏های پیشین ویندوز برای اینکه این پنجره‏ها را ببندید، ناچار بودید تک تک پنجره‏ها Close یا Minimize کنید. اما با استفاده از این قابلیت جدید در ویندوز 7 که Aero Shake نام دارد، کافی است تا پنجره‏ای که قصد دارید آن را باز نگه دارید را گرفته و با استفاده از ماوس کمی آن را بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجره‏ها Minimize خواهند شد. با انجام مجدد این کار پنجره‏های کوچک شده مجدداً بازیابی خواهند شد. به این قابلیت در این ترفند به تفصیل پرداخته شده است.

2. لیست پرش
یکی از قابلیت‏های فوق‏العاده‏ای که در ویندوز 7 اضافه شده است و باعث صرفه جویی زیادی در وقت می‏شود «لیست پرش» یا Jumplist است. شما توسط برنامه‏های نصب شده بر روی ویندوز فایل‏های مختلفی را فراخوانی می‏کنید. به عنوان مثال توسط نرم افزارهای Player، فایل‏های موزیک را اجرا می‏کنید. یا توسط نرم افزار Notepad فایل‏های متنی را باز می‏کنید. اکنون با استفاده از «لیست پرش» میتوانید به آخرین فایلهای باز شده توسط نرم افزارهای مختلف دسترسی داشته باشید بدون اینکه نیاز به اجرای اولیه برنامه مربوطه باشد. برای دسترسی به «لیست پرش» کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید تا آخرین فایلهای فراخوانده شده توسط این نرم افزار برایتان لیست شود. همچنین میتوانید در منوی Start، با کلیک بر روی فلش موجود در کنار هر برنامه به «لیست پرش» مربوط به آن برنامه دسترسی پیدا کنید.

3. توسعه پیش نمایش پنجره‏ها
در ویندوز ویستا، با عبور ماوس از روی پنجره‏های Minimize شده در Taskbar، پیش نمایشی از پنجره‏ها در یک سایز کوچک نمایش داده می‏شد. اکنون در ویندوز 7 این قابلیت توسعه داده شده است. به طوری که با قرار دادن ماوس بر روی پیش نمایش امکان بستن آن نیز وجود دارد. همچنین پنجره‏های چندگانه دارای چندین پیش نمایش هستند و علاوه بر آن با استفاده از کلید ترکیبی Win+T امکان گردش میان پیش نمایش‏ها وجود دارد.

4. مرتب‏سازی پنجره‏ها در صفحه به روشی جدید
یکی از قابلیت‏های جالبی که در ویندوز 7 شاهد هستیم امکان منظم کردن و تغییر اندازه پنجره‏ها در محیط ویندوز به شکلی جالب و ساده است. کافی است یک پنجره را با استفاده از ماوس بگیرید، سپس آن را به بالای صفحه مانیتور بکشید، پس از پدیدار شدن یک هاله، با رها کردن ماوس، پنجره کل صفحه را اشغال می‏کند. همچنین اگر پنجره را به منتهی الیه سمت راست یا چپ مانیتور بکشید و آن را رها کنید، پنجره نیمی از صفحه را اشغال می‏کند.

5. ویندوز XP در ویندوز 7
یکی از مشکلاتی که کاربران در ویندوز ویستا زیاد با آن سر و کار داشتند عدم اجرای برخی برنامه‏های سازگار با ویندوز XP در محیط ویندوز ویستا بود. مایکروسافت در ویندوز 7 چاره‏ای برای این مشکل پیدا کرده است. با استفاده از XP Mode شما می‏توانید به طور مجازی ویندوز XP را در دل ویندوز 7 داشته باشید و با استفاده از آن هر برنامه سازگار با XP را همانند گذشته اجرا کنید. برای استفاده از XP Mode شما ابتدا بایستی نرم افزاری به نام Windows Virtual PC را دانلود و نصب کنید. سپس XP Mode را در درون آن اجرا نمایید. برای دانلود این دو می‏توانید ازhttp://www.microsoft.com/windows/vir.../download.aspx اقدام نمایید.

6. یک راه ساده و سریع برای تنظیم صفحات نمایش چندگانه
آیا تاکنون پیش آمده که کامپیوتر خود را به بیش از یک مانیتور یا پروژکتور متصل نمایید؟ در ویندوز 7 تنظیم این صفحان نمایش چندگانه در یک ثانیه امکان پذیر است! کافی است کلیدهای ترکیبی Win+P را فشار دهید و تنظیمات صفحه نمایش را اعمال نمایید.

7. رابط کاربری بهتر در خصوص دستگاه‏های جانبی متصل به کامپیوتر
در ویندوز 7، پس از کلیک بر روی منوی Start بخش جدیدی به نام Devices and Printers به چشم می‏خورد. در این بخش دستگاه‏های متصل به کامپیوتر اعم از پرینتر و حافظه‏های قابل حمل با تصویر مرتبط به هر کدام وجود دارد. با راست کلیک بر روی هر یک از دستگاه‏ها امکانات منحصر به فردی نظیر آپدیت و تنظیمات قابل دسترسی است.

8. ویرایش محدوده اطلاع رسانی
در ویندوز XP و ویندوز ویستا در سمت راست محیط Taskbar محدوده‏ای به نام اطلاع رسانی یا Notification Area وجود داشت. این محدوده در ویندوز 7 هم وجود دارد اما با انعطافی بسیار بیشتر که می‏توان این محدوده را ویرایش و یا حتی حذف کرد. بر روی فضای خالی از این محدوده راست کلیک کنید و Customize notification icons را انتخاب نمایید. در این پنجره می‏توانید نمایش یا عدم نمایش آیکن‏های مربوط به هر نرم افزار را تعیین کنید. علاوه بر آن با کلیک بر روی Turn system icons on or off می‏توانید نمایش یا عدم نمایش آیکن‏های مربوط به خود ویندوز نظیر ساعت ویندوز را تنظیم نمایید.

9. ضبط کننده قدم به قدم مشکلات
یکی دیگر از قابلیت‏های کاربردی جدید در ویندوز 7 «ضبط کننده قدم به قدم مشکلات» یا Problem Steps Recorder است. با استفاده از PSR شما می‏توانید مشکلات موجود در ویندوز خود را به صورت قدم به قدم با استفاده از تصویر ذخیره نمایید و آن را جهت دریافت کمک در اختیار دیگران قرار دهید. این قابلیت در این ترفند به تفصیل بررسی شده است.

10. ذره‏بین جدید
Magnifier یا ذره‏بین در ویندوز XP و ویستا نیز وجود داشت، اما در ویندوز 7 با یک ذره‏بین حرفه‏ای طرف هستیم. برای دسترسی به ذره‏بین در منوی Start عبارت Magnifier را وارد نموده و Enter بزنید. در Magnifier جدید شما می‏توانید درصد بزرگ‏نمایی را تعیین کنید. علاوه بر آن 3 حالت بزرگ‏نمایی خواهید داشت. Full Screen که حالت تمام صفحه است و کل صفحه بزرگ خواهد شد که با حرکت ماوس کل صفحه درگیر خواهد بود. نوع دیگر حالت Lens است که یک صفحه کوچک با ماوس همراه خواهد شد که تمام بزرگ‏نمایی در این صفحه رخ می‏دهد و عملکردی دقیقاً مشابه یک ذره‏بین خواهد داشت. آخرین حالت Docked است که یک صفحه ذره‏بینی در بالا یا هر قسمت دیگری از صفحه به صورت ثابت قرار خواهد داد و تصاویر بزرگ شده در آن پدیدار خواهند شد. از Magnifier جهت کاربردهای آموزشی استفاده می‏گردد.

11. یک راه جدید برای مشاهده فایل‏های صوتی و تصویری
Windows Media Player در ویندوز 7 بسیار توسعه پیدا کرده است. عمده‏ترین پیشرفت آن باز شدن یک پخش کننده کوچک به هنگام پخش فایل‏های صوتی و تصویری است. پیشنهاد می‏شود پیش از این که Player جدیدی را برای استفاده بر روی ویندوز نصب کنید، این ظاهر کاربر پسند Windows Media Player در ویندوز 7 را امتحان کنید.

12. عملیات به اشتراک گذاری در شبکه‏های خانگی
در ویندوز ویستا و سایر نسخه‏های ویندوز، ساخت شبکه‏های خانگی و به اشتراک‏گذاری منابع کاری دشوار بود. اما با استفاده از Wizard جدید موجود در ویندوز 7 به نام Homegroup شما می‏توانید فولدرهایی که قصد به اشتراک‏گذاری آن‏ها را دارید را انتخاب کنید. سپس رمز عبوری که دریافت می‏کنید را در کامپیوتر دیگر وارد نمایید تا به همین سادگی عملیات به اشتراک‏گذاری صورت بگیرد. اما نکته‏ای که وجود دارد این است که تنها کامپیوترهای دارای ویندوز 7 می‏توانند چنین کاری را صورت دهند. جهت دسترسی به این قابلیت عبارت Homegroup را در منوی Start وارد کنید و Enter بزنید.

13. اجرای مستقیم فایل صوتی و تصویری از یک کامپیوتر دیگر
با استفاده از قابلیت جدیدی که در ویندوز 7 وجود دارد، در کامپیوترهای تحت شبکه Homegroup، نرم افزار Windows Media Player این امکان را به شما می‏دهد که فایل صوتی و تصویری مستقیماً از یک کامپیوتر اجرا شده و توسط اسپیکر کامپیوتر دیگر متصل به شبکه پخش شود! به عنوان مثال اگر یک لپتاپ و یک PC را شبکه کرده‏اید، از این پس می‏توانید فایل‏های موزیک موجود در لپتاپ را به وسیله اسپیکرهای کامپیوتر رومیزی با صدای بلند گوش کنید!

14. یک مرکز امنیتی جدید
Action Center نام محیط امنیتی جدیدی است که در ویندوز 7 گنجانده شده است. در محیط Action Center اطلاع رسانی‏هایی نظیر آپدیت ویندوز، آپدیت آنتی ویروس، یادآوری پشتیبان‏گیری و نظایر آن درج می‏گردد. برای دسترسی به آن در منوی Start عبارت Action Center را وارد نموده و Enter بزنید.

15. سنجاق کردن برنامه‏ها به Taskbar
در ویندوز 7، میتوانید جهت دسترسی سریع‏تر به برنامه‏ها آن‏ها را در Taskbar سنجاق کنید. به طوریکه همواره در محیط Taskbar حضور داشته باشند و حتی با بستن برنامه نیز از Taskbar خارج نشوند. برای این کار کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید و Pin this program to taskbar را انتخاب کنید.

16. توسعه استفاده از قابلیت‏های لمسی
این قابلیت به طور خاص مختص به صفحه نمایش‏های لمسی است. در صورتی که از یک صفحه نمایش لمسی استفاده می‏کنید با نصب ویندوز 7 یک تجربه شیرین از کار با دست و ویندوز 7 خواهید داشت! Taskbar بزرگ‏تر و آیکن‏های مربع شکل باعث راحتی کار با دست خواهند شد. علاوه بر آن اگر از Macbookها که از قابلیت Multi Touch نیز پشتیبانی می‏کنند استفاده کنید همه چیز فوق العاده‏تر خواهد شد! چرا که می‏توانید پنجره‏ها را با دو انگشت بگیرید و اندازه آن‏ها را کوچک و بزرگ کنید. درست همانند آی‏فون!

17. رایت فایل‏های ISO
همان طور که احتمالاً می‏دانید فایل‏های Image مربوط به DVDها که در اصل فایل‏های فشرده آماده رایت بر روی DVD‏ها هستند با فرمت ISO وجود دارند. نرم افزارهایی نظیر Nero کار رایت آن‏ها را بر روی DVD صورت می‏دهند. اما از این پس با استفاده از ویندوز 7 نیازمند هیچ برنامه جانبی نخواهید بود. کافی است بر روی فایل ISO خود دوبار کلیک کنید تا پنجره‏ای به نام Windows Disk Image Burner باز شود و از طریق آن فایل Image خود را بر روی DVD به سادگی رایت کنید.

18. سنجش رنگ صفحه نمایش

در ویندوز 7 قابلیتی به نام Display Color Calibration اضافه شده است که کار اصلی آن سنجش میزان درستی رنگ‏های نمایش داده شده بر روی صفحه است. به عنوان مثال یک HDTV را به کامپیوتر خود وصل کرده‏اید و قصد دارید تا به بیشترین کیفیت ممکن دست پیدا کنید. برای دسترسی به این قابلیت در منوی Start عبارت Display Color Calibration را وارد نموده و Enter بزنید.




نحوه ساخت یک نقطه بازگردانی در ویندوز 7



ابزاری است که شرکت مایکروسافت با عرضه ویندوز ME در سال 2000، آن را رونمایی کرد. ابزار و قابلیتی خوب که در نسل‏های بعدی ویندوز نیز تکرار شده و پیشرفته‏تر نیز شد. با استفاده از System Restore می‏توان ویندوزی را که به دلیل خاصی دچار مشکل و ایراد شده است را به همان حالت خوب گذشته بازگردانی کرد. این ابزار در حقیقت تنظیمات صحیح ویندوز را به خاطر می‏سپارد و آن را در محلی در هارددیسک برای مواقع اضطراری ذخیره می‏نماید. در ویندوز 7 -ویندوز جدید مایکروسافت- نیز شاهد حضور System Restore با مقداری تغییرات هستیم. هسته اصلی System Restore همانی است که در ویندوز XP وجود داشت، اما ساخت یک نقطه بازگردانی (Restore Point) تا حدودی متفاوت از پیش شده است. نقطه بازگردانی زمانی است که ویندوز شما خوب کار می‏کند و شما یک نقطه بازگردانی یا Restore Point می‏سازید که در زمان خرابی ویندوز از آن استفاده کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه ساخت یک نقطه بازگردانی در ویندوز 7 بپردازیم.

برای این کار:
در صفحه دسکتاپ یا در منوی Start، بر روی Computer راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
در پنل سمت چپ بر روی System Protection کلیک نمایید.
حال بر روی دکمه Create در پایین صفحه کلیک کنید.
در پنجره باز شده یک نام دلخواه برای نقطه بازگردانی مورد نظر انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک نقطه بازگردانی پیش از نصب از یک برنامه خاص ایجاد کنید، نامی را بنویسید که یادآور این موضوع باشد.
سپس بر روی دکمه Create کلیک کنید.
اکنون اندک زمانی صبر کنید تا نقطه بازگردانی ایجاد شود.
مشاهده پیغام The restore point was created successfully به منزله موفقیت‏آمیز بودن این مرحله است و نقطه بازگردانی ایجاد شده است.

از این پس می‏توان در مواقع بحرانی از این نقطه بازگردانی برای بازگرداندن ویندوز به شرایط ایده‏آل استفاده کرد



کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7



همان‌طور که اطلاع دارید پس از مدت‌ها انتظار، پیش‌نمایش نسل بعدی سیستم‌ عامل ویندوز، با نام "ویندوز 7" در تاریخ 7 ژانویه 2009 عرضه شد. به گفته اکثر کارشناسان ویندوز 7 بسیار بهتر از ویستا بوده و طراحان موفق به برطرف کردن مشکلاتی شده‌اند که کاربران سیستم مذکور را به ستوه آورده و ناراضی کرده بود. بنا بر پیش‌بینی ها و گفته‌های مسئولان مایکروسافت نسخه نهایی ویندوز 7 در تابستان 2009 عرضه خواهد شد. در ویندوز 7 امکانات و قابلیت‌های متعدد جدیدی نیز افزوده شده است. یکی از این قابلیت‌ها کلیدهای میانبر جدیدی است که در کل محیط ویندوز کاربرد دارد. هم‌اکنون به معرفی این کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 می‌پردازیم. لازم به ذکر است کلیدهای میانبر سابق که در ویندوزهای قبلی کارایی داشت نیز همچنان برقرارند. لینک دانلود نسخه نمایشی ویندوز 7 و همچنین کرک دائمی آن نیز در ادامه موجود است.

لیست این کلیدهای میانبر جدید در کل محیط ویندوز 7 به شرح زیر است:

کلید Windows + ↑: بیشینه ساختن (Maximize) پنجره.
کلید Windows + ←: حرکت پنجره به سمت چپ. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت چپ خواهد چرخید!
کلید Windows + →: حرکت پنجره به سمت راست. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت راست خواهد چرخید!
کلید Windows + ↓: کمینه ساختن (Minimize) پنجره و بازگردانی پنجره از حالت بیشینه.
کلید Ctrl + Windows + ←: پرش به مانیتور سمت چپ.
کلید Ctrl + Windows + →: پرش به مانیتور سمت راست.
کلید Ctrl + Windows: کمینه ساختن (Minimize) و بازگردانی کلیه پنجره‌های باز.
کلید T + Windows: متمرکز شدن بر روی اولین پنجره موجود در Taskbar. با فشردن مجدد به پنجره بعدی موجود خواهید رفت و این گردش ادامه دارد. همچنین با فشردن کلید T + Shift+ Windows این گردش عقبگرد خواهد شد.
کلید Space + Windows: مشاهده دزدانه صفحه دسکتاپ! با این عمل، کلیه پنجره‌های باز، شفاف می‌شود به طوریکه صفحه دسکتاپ دیده شود.
کلید G + Windows: مرتب کردن کلیه Gadgetهای موجود به ترتیب حروف الفبا.
کلید P + Windows: تنظیمات نمایش خارجی نظیر Mirror ،Extend Desktop و غیره.
کلید X + Windows: صفحه Mobility Center مشابه ویندوز ویستا.
کلید Windows + #: باز نمودن پنجره شماره # موجود در Taskbar. به عنوان مثال برای باز نمودن اولین پنجره Taskbar کلیدهای Win+1 و برای باز نمودن سومین پنجره کلیدهای Win+3 را وارد می‌کنیم.
کلید Windows + +: بزرگ‌نمایی پنجره.
کلید Windows + -: کوچک‌نمایی پنجره.
Alt + P: نمایش و یا عدم نمایش صفحه پیش‌نمایش در هر پنجره.

همچنین کلیدهای ترکیبی زیر که به کمک ماوس صورت میگیرد مختص محیط Taskbar هستند:
Shift + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
کلیک وسط ماوس بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
Shift + Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید با دسترسی ادمین.
Shift + راست کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: نمایش منوی پنجره شامل Restore All ،Minimize All ،Move All و غیره.
Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: گردش بر روی پنجره‌های موجود در این گروه.

لازم به ذکر است جهت اطلاع کاربران مبتدی، کلید Windows بین دو کلید Alt و Ctrl در سمت چپ کیبورد قرار دارد.



چند کلید ترکیبی کاربردی در ویندوزxp



در این ترفند قصد داریم به معرفی چند کلید کاربردی در محبط ویندوز بپردازیم که با استفاده از آنها میتوانید تنها با دو کلید ، یکی از برنامه های موجود در ویندوز را فراخوانی کنید. این کلیدها میتوانند سرعت شما را در کار با کامپیوتر بالاتر ببرند و شما را حرفه ای تر جلوه دهند.
شما می توانید با نگه داشتن کلید Windows ودر همان حالت که آن کلید را نگه داشته اید کلید E را بزنید مشاهده می کنید که MyComputer فعال می شود .

با نگه داشتن کلید Windows ودرهمان حالت که آن کلید را نگه داشته اید کلید D را بزنید مشاهده می کنید که Show Desktop می شود . برای آنکه با مفهوم این جمله آشنا شوید قبل از اجرا این ترفند یک پنجره مانند MyComputer باز داشته باشید . بعد از اجرای این ترفند می بینید که صفحه فعال شما به صورت Hiden می شود  

با نگه داشتن کلید Widnows و درهمان حالت که آن کلید را نگه داشته اید کلید R را بزنید مشاهده می کنید که Run در سیستم شما اجرا می شود .

با نگه داشتن کلید Windows ودرهمان حالت که آن کلید را نگه داشته اید کلید F را بزنید مشاهده می کنید که Search برای شما فعال می شود .

با نگه داشتن کلید Windows ودر همان حالت که آن کلید را نگه داشته اید کلید U را بزنید مشاهده می کنید که برنامه Utility Manager فعال می شود .

اگر همین ترفند را برای سایر کلیدها امتحان کنید خواهید دید که اگر برنامه ای در Desktop داشته باشید که ابتدای آن با همان حرفی که شما زده اید شروع شود اجرا می شود .



بیش از 200 نوع از کلید های میانبر در ویندوز xp



در صورتی که دوست دارید تا با سرعت بیشتری با کامپیوتر کار کنید و خود را حرفه ای تر نشان دهید ترفندی فوق العاده را برای شما در نظر گرفته ایم. قصد داریم تا بیش از 200 کلید میان بر در محیط ویندوز را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها میتوانید به طور کامل کارهایی که میتوانید با موس انجام دهید را با کیبورد شبیه سازی کنید.

Esc لغو عملیات در حال انجام.F1 راهنما.F2 در حالت عادی تغییر نام آیتم (های) انتخاب شده . در برنامه های قدیمی تر (معمولا تحت داس)ذخیره فایل جاری.F3 جستجو.F4 باز کردن لیست پایین رونده Address BarF5 به روز آوری RefreshF6 مانند کلید Tab بین اجزای مختلف پنجره جاری سوییچ می کند.F10 پرش به منو های اصلی یک پنجره مثلFile,Edit,View,...F11 پنجره جاری را تمام صفحه می کند.PrintScreen در ویندوز از کل صفحه نمایش یک عکس می گیرد و آن را در حافظه کلیپ بورد قرار می دهد و ما می توانیم در یک برنامه ویرایش عکس مثل Ms-Paint آن را Paste کنید .Tab بین اجزای پنجره جاری سوییچ می کند .Space در حالت مرورگر اینترنت اکسپلورر صفحه جاری را به پایین می برد .مثل Page DownBackSpace در حالت عادی یعنی در مرور ویندوز یک مرحله به بالاتر میرود (معادل Up) و در مرورگر اینترنت اکسپلورر معادل Back است.Home رفتن به اول خط در حالت ویرایش متن و رفتن به اول صفحه در حالت مرور.End رفتن به آخر خط در حالت ویرایش متن و رفتن به آخر صفحه در حالت مرور.PageUp در حالت مرور چه در اینترنت و چه در ویندوز و معمولا همه جا صفحه به صفحه به بالا می رود.PageDown در حالت مرور چه در اینترنت و چه در ویندوز و معمولا همه جا صفحه به صفحه به پایین می رود.

Ctrl+q در بعضی از برنامه ها خروج است.Ctrl+w در اکثر برنامه هایی که چند فایل را باهم باز می کنند مثل Ms-Word, کلا Ms-Office , Adobe Photoshop ,Ms-internet Explorer, ... فایل باز شده جاری را می بندد.Ctrl+e جستجو در مسیر جاری.Ctrl+r تازه کردن صفحه معادل کلید F5 و RefreshCtrl+y وقتی که یک عمل به عقب باز میگردیم (Undo) این کلید ها یک عمل به جلو می روند (Redo) البته در بعضی برنامه ها معمولا محصولات آفیس مایکروسافت اینگونه هستند .Ctrl+i باز کردن قسمت علاقه مندی هاFavoritesCtrl+o باز کردن فایل جدید در اکثر برنامه ها ، معادل File>OpenCtrl+p پرینت گرفتن در اکثر برنامه ها.Ctrl+a انتخاب همه آیتم ها.Ctrl+s در اکثر برنامه ها ذخیره فایل جاری .SaveCtrl+d در اینترنت اکسپلورر صفحه باز شده جاری را به علاقه مندی ها اضافه می کند (معادل Favorites>Add to Favorites) و در ویندوز هم آیتم (آیتم های) انتخاب شده را پاک می کند. (میهن دانلود.کام)Ctrl+f جستجو.Ctrl+h معادل History (ابته در ویرایشگر نوت پد معادل Find / Replace است)Ctrl+l در اینترنت اکسپلورر معادل File>Open است.Ctrl+z بازگشت به آخرین عملیات انجام شده .UndoCtrl+x انتقال (برش) آیتم مورد نظر در حافظه کلیپبوردCut.Ctrl+c کپی آیتم مورد نظر در حافظه کلیپبورد.CopyCtrl+v فراخوانی آیتم مورد نظر از حافظه کلیپبورد.PastCtrl+b پنجره سازماندهی علاقه مندیها (Organize Favorites) را باز می کند.Ctrl+n در اینترنت اکسپلورر (تقریبا تمامی مرورگرها) یک پنجره جدید باز می کند.Ctrl+F1 در اکثر برنامه ها ی مختلف راهنمای برنامه را باز می کند .Ctrl+F4 باز کردن لیست پایین رونده Address Bar در مرورگر اینترنت اکسپلورر و مرورگر ویندوز.Ctrl+F10 باز کردن منو های بالای پنجره برنامه ها مثل File,Edit,....Ctrl+BackSpace موقع ویرایش متن همان کار BackSpace را انجام می دهد با این تفاوت که به جای پاک کردن کاراکتر به کاراکتر کلمه به کلمه پاک می کند.Ctrl+5 معادل Select All در اکثر ویرایشگر های متنی.Ctrl+Home درحالت ویرایش مکان نما را به اول صفحه انتقال می دهد.Ctrl+End درحالت ویرایش مکان نما را به آخر صفحه انتقال می دهد.Ctrl+Insert کپی آیتم(های) انتخاب شده در حافظه کلیپ بورد(Copy).Arrow ترکیبات کلید Alt :Alt+A باز کردن منوی علاقه مندی ها و قرار گرفتن بر روی Add to FavoritesAlt+D انتقال مکان نما به Address BarAlt+F4 بستن پنجره جاری.Alt+Space Bar معادل راست کلیک بر روی نوار عنوان پنجره جاری.Alt+Esc پیمایش بین پنجره های باز جاری.Alt+Tab سوییچ کردن بین پنجره های باز جاری.Alt+BackSpace در بعضی از ویرایشگرها معادل Undo عمل می کند (معمولا ویرایشگرهای قدیمی و تحت داس)Alt+Home در مرورگر اینترنت اکسپلورر به صفحه خانگی پرش می کند.Alt+Right Arrow معادل Forward در مرورگر ویندوز.Alt+Left Arrow معادل Back در مرور گر ویندوز.Alt+Number ترکیب کلید Alt به همراه زدن یک عدد از قسمت سمت راست صفحه کلید در حالت ویرایش یک کاراکتر معادل کد اسکی عدد وارد شده نمایش می دهد . مثلا اگر Alt را نگه داشته و 789 را وارد کنیم پس از رها کردن کلید Alt این کاراکتر نمایش داده می شود : § .Alt+Enter متعلقات (Properties) آیتم(های) انتخاب شده را نمایش می دهد.Alt+PrintScreen از پنجره جاری یک عکس تهیه می کند و به حافظه کلیپ بورد انتقال می دهد.

Arrow ترکیبات کلید Shift :Shift+F10 معادل راست کلیک.Shift+Del پاک کردن کامل آیتم (های) انتخاب شده .یعنی بدون این که به سطل بازیافت انتقال یابد پاک می شود.Shift+tab وارونه کاری که Tab انجام می دهد.Shift+Insert فراخوانی اطلاعات از حافظه کلیپبورد (Paste)Arrow ترکیبات WinKey :خود WinKey باز شدن منوی Start در ویندوز.WinKey+E باز کردن My Computer در حالت Folders.WinKey+R باز کردن پنجره Run.WinKey+U باز کردن پنجره Utility Manager.WinKey+D نمایش دسکتاپ معادل Show DesktopWinKey+F جستجو.WinKey+Ctrl+F جستجوی یک کامپیوتر در شبکه.WinKey+L قفل کردن کامپیوتر .یا رفتن به حالت Swich UserWinKey+M تمامی پنجره های باز را Minimize می کند.WinKey+Shift+M تمامی پنجره های Minimize شده را Restore می کند.


با ده انگشت تایپ کنید!



تایپ نمودن 180 حرف در یک دقیقه شاید برای شما یک رویا تلقی شود ، اما بایستی بدانید اگر مهارت تایپ 10 انگشتی را فرا بگیرید میتوانید با سرعتی بیش از 5 برابر سایر کاربران عادی تایپ نمایید و با این مقدار حروف در دقیقه متون خود را تایپ کنید. این مهارت را میتوان بسیار گرانبها دانست چرا که در دنیایی که با سرعت رو به مجازی سازی میرود داشتن چنین توانمندهایی بسیار با ارزش است. تایپ 10 انگشتی یک مهارت است که با اندکی تمرین و ممارست میتوانید به آن دست یابید. در این ترفند قصد داریم چندین روش گوناگون که باعث ایجاد یک روند رو به رشد برای فراگیری تایپ 10 انگشتی میشود را برای شما بازگو نماییم. توجه: خواندن ادامه ترفند در ادامه مطلب


با دقت به کیبورد نگاه کنید. دو تا از دکمه های صفحه کلید بر روی خود برجستگی های کوچکی دارند که وجود آنها به شما کمک می کند تا موقعیت این دو دکمه را حتی در تاریکی یا بدون نگاه کردن نیز بتوان پیدا کرد. دکمه های مذکور، حروف F و J می باشند. انگشت اشاره دست راست خود را روی حرف F و انگشت اشاره دست چپتان را روی حرف J بگذارید.

دو انگشت سبابه خود را روی دکمه Space مستقر نموده و 6 انگشت باقیمانده را به ترتیب روی دکمه های کنار حروف F و J بگذارید (البته بدون فشردن دکمه ها). با مستقر شدن دستتان در این حالت، موقعیت تمامی دیگر کلیدها، نسبت به این 8 کلید ردیف وسط، قابل پیدا کردن می باشد.


حال، برای تایپ کردن، هر کلیدی را که می خواهید فشار دهید باید از میان 8 انگشت ردیف وسط، فقط یک انگشت که به آن دکمه نزدیکتر است از جای خود بلند شده، کلید مذکور را فشرده و دوباره به جای خود بازگردد. (ترفندستان) پس از بازگشت انگشت به موقعیت اولیه، انگشت بعدی جهت فشردن دکمه بعدی از جای خود بلند شده، دکمه را فشرده و به جای خود باز می گردد. همینطور، هر دکمه ای را که می خواهیم فشار دهیم، فقط یک انگشت برای فشردن آن از جای خود حرکت کرده، آن کلید را فشرده و دوباره به جای خود باز می گردد.

در شروع کار، ممکن است اجرای این روش، کمی برایتان دشوار بوده و یا احساس کنید، روش کندی است، اما فراموش نکنید که به مرور زمان آنقدر در این کار ماهر خواهید شد که سرعت نوشتنتان با صفحه کلید چندان فرقی با سرعت نوشتن با خودکار نخواهد داشت.

کلیات ماجرا همین بود، اما یادتان باشد که میزان سرعت و مهارت شما در تایپ کامپیوتری فقط و فقط بستگی به میزان تمرین و تجربه تان خواهد داشت. چنانچه زمانی برسد که بتوانید 180 حرف در دقیقه تایپ کنید (با احتساب کسر 5 حرف به ازای هر غلط) ، یعنی شایستگی دریافت مدرک بین المللی این رشته را داشته و از نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور، یک تایپیست حرفه ای به شمار می آیید. پس اگر این مهارت را فرا گرفته اید بایستی به خود ببالید.
به یاد هم داشته باشید مدت دوره آموزش تایپ حرفه ای، به طور معمول در آموزشگاه های فنی و حرفه ای 4 ماه است که گاهی بیشتر نیز می شود. اما جهت آموزش این مهارت به افرادی که واقعأ انگیره و پشتکار یادگیری آن را داشته باشند، یک جلسه نیز کافی بوده و بعد از آن در صورتی که تمرین مرتب و مکرر کنند، به مرور زمان در حد تایپیست های حرفه ای آموزش دیده ظاهر خواهند شد.

متن فوق ، محتوای یک دوره 4 ماهه را در یک جلسه آموزش می دهد، پس در صورت یاد نگرفتن از خودتان نا امید نشوید. تجربه نشان داده است از هر سه نفری که توضیحات فوق برایشان بازگو شده، یک نفر واقعأ تایپیست شده است. چه بسا از میان سه نفر بعدی، آن یک نفر شما باشید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد