خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ


راهنمای لپ تاب بر حسب کاربرد
در هنگام خرید یک لپ تاپ، شما می توانید مشخصات مدل های مورد نظر خود را از جنبه های گوناگونی مورد بررسی و مقایسه قرار دهید. در عین حال، نحوه ارزیابی شما تعیین می کند که چه پارامترهایی باید به عنوان ملزومات کلیدی در نظر گرفته شوند. ما در این مقاله به نکاتی در زمینه انتخاب و خرید لپ تاپ ها اشاره کرده و توضیح خواهیم داد که چه ویژگی ها و تجهیزاتی برای چه نوع اهداف کاربردی ضروری خواهند بود.


توجه داشته باشید که این مقاله یک راهنمای کلی و خلاصه برای انتخاب لپ تاپ به شمار می آید و برای آشنایی و تصمیم گیری بهتر در مورد خرید یک لپ تاپ باید بخش های مختلف این ویژه نامه را مطالعه کنید، زیرا حتی اگر دو کاربر به دنبال لپ تاپی برای یک کاربرد مشابه باشند، الزاما به سخت افزارهای یکسانی نیاز نخواهند داشت یا مدل مشابهی را انتخاب نخواهند کرد.

لپ تاپی برای کاربردهای اینترنتی و دفتری
مدل هایی که در این گروه قرار می گیرند، بیشتر برای کارهای دفتری و یا فعالیت های اینترنتی در نظر گرفته شده آند. عملکرد پردازنده و ساختار گرافیکی برای این نوع لپ تاپ ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست. از سوی دیگر، راحتی کار با صفحه کلید و عمر باتری در این مدل ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. اجازه بدهید هر یک از مولفه های کلیدی را در این گروه از محصولات بررسی کنیم:

پردازنده:

به طور معمول حتی ضعیف ترین پردازنده های موبایل نیز برای این نوع کاربردها کافی هستند. با این حال پردازنده های ارایه شده توسط VIA و Transmeta کندتر از محصولات معادل AMD یا اینتل خواهند بود. در این گروه از ابزارها هنگام راه اندازی لپ تاپ خود یا اجرای یک برنامه به کمی شکیبایی نیاز خواهید داشت. اگر بیش از یک برنامه را به طور همزمان اجرا می کنید، پردازنده های دو هسته ای عملکرد سریع تری را در اختیار شما خواهند گذاشت. پردازنده های دو هسته ای که با فرکانس کلاک پایین تری کار می کنند (مانند پردازنده های دو هسته ای پنتیوم یا آتلون) برای این گروه توصیه می شوند. پردازنده های کم سرعت ویژه نت بوک ها مانند پردازنده Atom اینتل نیز می توانند برای کاربرانی که نیازهای کمتری دارند مناسب باشند، با این حال زمان های انتظار روی این نوع مدل ها می توانند آزاردهنده باشند.

ساختار گرافیکی:

موتورهای گرافیکی مجتمع با حافظه اشتراکی کاملا برای این نوع کاربردها مناسب خواهند بود. از سوی دیگر، انواع مدرن تر محصولات گرافیکی مجتمع مانند Intel GMA 4500M یا ATI Radeon HD 3200 در مدل هایی که از حافظه دو کاناله استفاده می کنند باعث افت سرعت نخواهند شد. با این حال، حتی ضعیف ترین کارت های گرافیکی نیز برای گردش در وب کافی خواهند بود.

حافظه:

این گروه از لپ تاپ ها باید حداقل به یک گیگابایت حافظه مجهز شده باشند. به خصوص سیستم عامل های جدیدتر مانند ویندوز ویستا یا ویندوز 7 با دو گیگابایت حافظه عملکرد بسیار سریع تری را به نمایش می گذارند. در عین حال، استفاده از ساختار حافظه دو کاناله (که در آن دو تراشه حافظه یکسان به طور همزمان مورد استفاده قرار می گیرند) برای موتورهای گرافیکی مجتمع مزیت زیادی را به همراه خواهد داشت.

نمایشگر:

هر چه نمایشگر مورد استفاده در این مدل ها بزرگ تر باشد، بهتر است. توجه داشته باشید که تفکیک پذیری بیش از حد بالا باعث می شود که خواندن صفحه نمایش در زمان طولانی برای بسیاری از کاربران دشوار باشد. در این جا، یک تفکیک پذیری 85 تا 100 نقطه در اینچ (تفکیک پذیری 800×1280 پیکسل برای یک نمایشگر 15,4 اینچی) می تواند انتخاب کاملا مناسبی باشد. نسبت تصویری نمایشگر (4:3 استاندارد یا 16:9 عریض) در این مدل ها اهمیتی ندارد. اگر می خواهید از لپ تاپ خود به دفعات زیاد، برای مدت طولانی و در محیط های باز استفاده کنید، مطمئن شوید که مدلی با یک نمایشگر مات و غیرانعکاسی را انتخاب می کنید.

ویژگی های جانبی:

شبکه سازی بی سیم، یک ویژگی بسیار مفید برای این نوع لپ تاپ ها به شمار می آید و نباید آن را فراموش کنید. به عنوان یک استاندارد به دنبال شبکه سازی Wireless N باشید، اما پشتیبانی از 802.11g نیز برای این گروه کاملا کافی خواهد بود. از سوی دیگر، مدل های این گروه باید حداقل به دو درگاه USB مجهز باشند.



لپ تاپی برای بازی و فعالیت های چندرسانه ای
این کامپیوترهای قابل حمل در اصل برای اجرای بازی ها یا برنامه های سنگین چندرسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. قدرت پردازنده و عملکرد گرافیکی در این گروه تقریبا به یک اندازه اهمیت دارند. در عین حال، صفحه نمایش نیز باید به اندازه کافی سریع و بزرگ باشد. مشخصات هر یک از مولفه های کلیدی در این گروه عبارتند از:

پردازنده:

برای اجرای بازی ها باید به دنبال پردازنده ای با حداقل دو هسته و فرکانس کلاک 2 گیگاهرتز باشید. هر چه پردازنده مدل مورد نظر شما سریع تر باشد، بهتر است. پردازنده های سریع اینتل (مدل های Core 2 Duo و Core i7) به طور اخص می توانند برای این گروه توصیه شوند.

ساختار گرافیکی:

ساختار گرافیکی برای لپ تاپ های مخصوص بازی از اهمیت بیشتری نسبت به لپ تاپ های جایگزین دسکتاپ یا مدل های چندرسانه ای برخوردار است. برای این منظور بهتر است قدرتمندترین کارت گرافیکی ممکن (برحسب مدل های موجود در بازار و بودجه خودتان) را انتخاب کنید. در عین حال، مطمئن شوید که ساختار گرافیکی لپ تاپ مورد نظر به حافظه اختصاصی کافی نیز مجهز شده است. انتخاب یک گزینه نامناسب در این مورد می تواند با محدودیت های چشمگیری در تنظیمات بازی ها همراه باشد.



حافظه:

بازی های مدرن حداقل به دو گیگابایت حافظه نیاز دارند، اما برای آن که یک لپ تاپ مخصوص بازی سطح بالا را در اختیار داشته باشید، بهتر است چهار گیگابایت حافظه با پیکربندی دو کاناله را انتخاب کنید. اگر می خواهید از برنامه های چندرسانه ای و حرفه ای استفاده کنید، چهار گیگابایت حافظه یک حداقل قطعی به شمار می آید.



نمایشگر:

در این جا نیز هر چه نمایشگر لپ تاپ مورد نظر بزرگ تر باشد، بهتر است. قواعد کلی انتخاب تفکیک پذیری نمایشگرها در این گروه نیز صادق خواهند بود. از سوی دیگر، با وجود آن که بسیاری از لپ تاپ های مخصوص بازی از نمایشگرهایی با نسبت تصویری 16:10 استفاده می کنند، بعضی از بازی ها قادر به پشتیبانی از صفحه عریض نیستند که باعث می شود تصویر بازی روی نمایشگر کشیده شده یا نوارهای سیاه رنگی در طرفین آن ظاهر شوند. اکثر مدل های این گروه به نمایشگرهایی با پوشش براق (و انعکاسی) مجهز شده اند، زیرا نمایشگرهای مذکور کنتراست و روشنایی بالاتری را فراهم می کنند. بدون تردید این پوشش انعکاسی در استفاده های طولانی برای چشم آزاردهنده خواهد بود.



ویژگی های جانبی:

قابلیت های شبکه سازی بی سیم سریع در این مدل ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این قابلیت به خصوص در هنگام اجرای گروهی بازی ها امکان برقراری ارتباط سریع مابین کامپیوترها را فراهم می کند. از سوی دیگر، کلید های مکان نما نیز باید به اندازه کافی بزرگ باشند. بلندگوهای مناسب و کیفیت بالای خروجی صدا برای بسیاری از علاقه مندان بازی ها دارای اهمیت بالایی هستند زیرا اتمسفر بازی را تقویت می کنند. وجود یک درایو SSD در مدل های این گروه می تواند زمان های بارگذاری یا اجرای برنامه ها را به طور چشمگیری بهبود بخشد. در عین حال، استفاده از SSD با توجه به قیمت بالای آن تنها زمانی توصیه می شود که تصمیم دارید از برنامه های حرفه ای و سنگین استفاده کنید.



مدل های کوچک، سبک و قابل حمل
در این گروه از ابزارها که نوت بوک ها، مدل های subNotebook و نت بوک ها را در بر می گیرند، قابلیت حمل به عنوان مهم ترین عامل تعیین کننده شناخته می شود. در این جا شما باید به اندازه کوچک، وزن پایین و عمر طولانی باتری توجه داشته باشد. قدرت پردازنده و ساختار گرافیکی معمولا در مدل های این گروه پایین است زیرا صرفه جویی در مصرف برق از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. مشخصات مولفه های کلیدی این گروه عبارتند از:

پردازنده:

این گروه از مدل های کم مصرف تر پردازنده ها استفاده می کنند. برای مثال، پردازنده های سری LV م(Low Voltage) و ULVم (Ultra-Low Voltage) شرکت اینتل که سرعت کلاک پایین تری دارند اما انرژی کمتری را مصرف می کنند از محبوب ترین تراشه ها برای این گروه به شمار می آیند. به علاوه ، پردازنده Atom اینتل که در نت بوک ها مورد استفاده قرار می گیرد نیز نقش مهمی را در این گروه بر عهده دارد. این پردازنده چندان سریع نیست، اما مصرف برق بسیار اندکی دارد. اگر به سطح عملکرد بالاتری (مثلا برای کارهای روزمره) نیاز دارید، یک پردازنده دو هسته ای ULV می تواند انتخاب مناسب تری برای شما باشد.

ساختار گرافیکی:

از آنجایی که مدل های این گروه به دنبال طولانی ترین عمر باتری ممکن هستند، موتورهای گرافیکی مجتمع در آن ها به یک گزینه استاندارد تبدیل شده اند. محصولات اینتل به طور اخص در این بازار به خاطر مصرف برق پایین و در عین حال عملکرد قابل قبول خود از محبوبیت بالایی برخوردارند. به طور کلی می توان ION یا 9400M از شرکت Nvidia را برای کاربرانی با نیازهای بیشتر و GMA 4500M/500 را برای کاربردهای صرفا دفتری توصیه کرد.

حافظه:

بر حسب نیازها و کاربردهای خود می توانید به دنبال یک گیگابایت حافظه یا بیشتر باشید. توجه داشته باشید که موتورهای گرافیکی مجتمع با حافظه اشتراکی معمولا 128 مگابایت از حافظه سیستم شما را مصرف می کنند. در صورت امکان، پیکربندی دو کاناله حافظه می تواند مزیت عملکردی را برای ساختار گرافیکی به همراه داشته باشد.

نمایشگر:

هر چه نمایشگر این مدل ها کوچک تر باشد، برق کمتری را مصرف می کند و خود ابزار نیز فشرده تر خواهد بود. به تفکیک پذیری نمایشگر ابزار مورد نظر خود توجه داشته باشید زیرا در غیر این صورت آیکن ها و متون به طور غیرقابل تحملی کوچک خواهند بود و خواندن آن ها در مدت طولانی به یک مشکل واقعی تبدیل خواهد شد. نمایشگرهای انعکاسی در این گروه با یک مشکل جدی مواجه هستند زیرا احتمال زیادی وجود دارد که بخواهید به دفعات از ابزار خود در محیط های باز استفاده کنید. در عین حال، روشنایی صفحه نمایش این ابزارها باید حداقل به 150cd/m2 برسد تا زیر نور مستقیم خورشید نیز قابل خواندن باشند. نمایشگرهای انعکاسی به روشنایی بسیار بیشتری برای دستیابی به همین وضعیت نیاز خواهند داشت که باعث می شود مصرف برق بالاتری داشته باشند.

ویژگی های جانبی:

قابلیت های شبکه سازی بی سیم برای اعضای این گروه از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا به شما امکان می دهد که به آسانی از ابزار خود در مکان های عمومی مانند فرودگاه ها استفاده کنید. وجود یک باتری ثانویه نیز می تواند برای استفاده از ابزار در هنگام مسافرت بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، وجود یک درایو DVD توکار می تواند نوت بوک کوچک شما را به یک ابزار سرگرمی قابل حمل تبدیل کند. پشتیبانی از اتصال بلوتوث یا مادون قرمز نیز برای برقراری ارتباط با تلفن های موبایل مفید خواهد بود. استفاده از یک درایو SSD در مدل های این گروه می تواند به طور چشمگیری عملکرد و عمر باتری آن ها را افزایش دهد. حالا که به طور کلی با دسته بندی های کامپیوترهای قابل حمل آشنا شدید، با مطالعه ادامه این ویژه نامه با مشخصات و فناوری های مولفه های کلیدی مورد استفاده در آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد