لپ‌تاپ چیست؟

انتخاب لپ‌تاپی که با نیازهای شما انطباق داشته باشد، تنها به پیدا کردن مدلی با مشخصات مناسب که با قیمت مناسبی ارایه می‌شود، محدود نخواهد شد. برخلاف یک PC دسکتاپ، شما نمی‌توانید به آسانی نمایشگر یا صفحه‌کلید لپ‌تاپ خود را تغییر دهید و به همین دلیل بهترین روش این است که از ابتدا نمونه خوب هر یک از این مولفه‌ها را انتخاب کنید. اگر این شانس را به‌دست آوردید، به فروشگاه‌های ارایه کننده لپ‌تاپ‌ها رفته و آن‌ها را از نزدیک آزمایش کنید. ما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که یک لپ‌تاپ از چه اجزایی تشکیل شده است. این بازار ترکیبی از قطعات مختلف با کیفیت بالا است که با طراحی اندیشمندانه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مطلب یکی از مقالات ویژه‌نامه راهنمای خرید لپ‌تاپ نشریه عصر‌شبکه از شماره 119 می‌باشد که می‌توانید این پرونده را در بخش پرونده‌های ویژه سایت تهیه نمایید.




انتخاب لپ‌تاپی که با نیازهای شما انطباق داشته باشد، تنها به پیدا کردن مدلی با مشخصات مناسب که با قیمت مناسبی ارایه می‌شود، محدود نخواهد شد. برخلاف یک PC دسکتاپ، شما نمی‌توانید به آسانی نمایشگر یا صفحه‌کلید لپ‌تاپ خود را تغییر دهید و به همین دلیل بهترین روش این است که از ابتدا نمونه خوب هر یک از این مولفه‌ها را انتخاب کنید. اگر این شانس را به‌دست آوردید، به فروشگاه‌های ارایه کننده لپ‌تاپ‌ها رفته و آن‌ها را از نزدیک آزمایش کنید. ما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که یک لپ‌تاپ از چه اجزایی تشکیل شده است. این بازار ترکیبی از قطعات مختلف با کیفیت بالا است که با طراحی اندیشمندانه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. مولفه‌های اصلی که در هنگام انتخاب یک لپ‌تاپ باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

مولفه‌های داخلی
عملکرد واقعی یک لپ‌تاپ بر اساس مولفه‌های داخلی آن تعیین می‌شوند. این مولفه‌ها برای اجرای یک برنامه‌، بارگذاری یک صفحه وب یا اجرای یک بازی به همکاری با یکدیگر می‌پردازند. برای آن‌که بتوانید لپ‌تاپ مناسبی را برای خودتان انتخاب کنید، باید با هر یک از این بخش‌ها حداقل به‌صورت ابتدایی آشنایی داشته باشید.

1 - پردازنده:
مغز کامپیوتر که برنامه‌های شما را اجرا می‌کند و قادر است میلیون‌ها محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. شما الزاما نباید سریع‌ترین پردازنده موجود را روی لپ‌تاپ خود داشته باشید، اما انتخاب آخرین فناوری موجود به معنای آن است که می‌توانید نرم‌افزارهای خود را سریع‌تر اجرا کرده و در عین حال برای مدت بیشتری از ابزار خود استفاده کنید.

2 - حافظه:
دسترسی به هارد دیسک یک فرآیند نسبتا کند است و به همین دلیل وقتی CPU نیاز داشته باشد که با سرعت بیشتری به داده‌ها دسترسی پیدا کند، این داده‌ها به‌طور موقتی در حافظه سیستم ذخیره می‌شوند که دسترسی به ‌آن بسیار سریع‌تر خواهد بود اما در عین حال فرّار است. هر چه لپ‌تاپ شما به حافظه بیشتری مجهز شده باشد، عملکرد بالاتری و سرعت پاسخ‌دهی بیشتری را با آن به‌دست خواهید آورد. امروزه 1 گیگابایت حافظه به‌عنوان یک حداقل مطلق شناخته می‌شود، اما بهتر است به چیزی کمتر از دو گیگابایت فکر نکنید.

3 - ساختار گرافیکی:
دو نوع ساختار گرافیکی در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند: موتورهای گرافیکی مجتمع و ساختارهای گرافیکی اختصاصی. انتخاب نوع مناسب در هنگام خرید یک لپ‌تاپ از اهمیت تعیین‌کننده‌ای برخوردار است. ساختارهای گرافیکی مجتمع بسیار ارزان‌تر بوده و برای انجام توابع ابتدایی در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید به اجرای بازی‌ها پرداخته یا برنامه‌های چندرسانه‌ای را اجرا کنید، به یک کارت گرافیکی اختصاصی نیاز خواهید داشت. لپ‌تاپ‌های مدرن امروزی به هر دو نوع ساختار مذکور مجهز هستند که هر یک از آن‌ها در شرایط مقتضی فعال می‌شود. به این ترتیب شما بیشترین عمر باتری را در کنار بالاترین سطح عملکرد گرافیکی به‌دست خواهید آورد.

4 - هارد‌دیسک:
انباره‌ای که به‌صورت فیزیکی تمام فایل‌ها و برنامه‌های شما را در داخل خود نگهداری می‌کند. ظرفیت هارد دیسک بر حسب گیگابایت (GB) یا ترابایت (TB) اندازه‌گیری می‌شود. به‌عنوان یک راهنمای خام، می‌توانید تصور کنید که 250 گیگابایت فضای کافی برای ذخیره‌سازی بیش از 60000 موسیقی یا عکس با کیفیت بالا را در اختیار شما قرار می‌دهد. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشید که خود سیستم عامل و برنامه‌های مورد استفاده شما نیز مقدار قابل توجهی از فضای هارد دیسک لپ‌تاپ‌تان را اشغال خواهند کرد.

5 - شبکه‌سازی:
امروزه توانایی اتصال به شبکه‌های مختلف به‌عنوان یکی از ویژگی‌های استاندارد اکثر لپ‌تاپ‌ها تبدیل شده است. در واقع قابلیت‌های توکار اترنت سریع و Wi-Fi در این زمینه یک حداقل ممکن به شمار می‌آیند. در عین حال، مطمئن شوید که لپ‌تاپ مورد نظر شما حداقل امکانات شبکه‌سازی بی‌سیم 802.11b/g را در اختیارتان قرار می‌دهد، هر چند که اکثر مدل‌های موجود در بازار از شبکه‌سازی بی‌سیم 802.11n نیز پشتیبانی می‌کنند. به‌علاوه، بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از پشتیبانی توکار اتصال بلوتوث برخوردارند. برای آن دسته از کاربرانی که به برقراری ارتباط در مکان‌های دورافتاده نیاز دارند نیز گزینه‌هایی مانند یک مودم توکار یا یک کارت سلولی (WWAN) ارایه می‌شوند.

مولفه‌های خارجی
با وجود آن‌که خرید یک لپ‌تاپ جدید تا حدود زیادی به مقایسه قطعات داخلی مانند پردازنده و حافظه آن‌ها با یکدیگر سر و کار دارد، اما شما در عین حال با عوامل مهمی مانند کیفیت ساخت و کاربردپذیری نیز مواجه خواهید بود. یک لپ‌تاپ خوب باید از ساختار مستحکمی برخوردار بوده و نباید هیچ نقیصه آزاردهنده‌ای درترکیب آن دید شود. شما همیشه باید لپ‌تاپ مورد نظر خود را در هنگام خرید آزمایش کنید تا مطمئن شوید که کیفیت ساخت آن برای نیازهای خودتان مناسب است.
1 - صفحه‌کلید:
کلید‌های تعبیه شده روی لپ‌تاپ‌ها در اکثر موارد کوچک‌تر از کلیدهایی هستند که روی صفحه‌کلید PC دسکتاپ خود به ‌آن‌ها عادت کرده‌اید. در عین حال، بر حسب اندازه لپ‌تاپ مورد نظرتان ممکن است متوجه شوید که صفحه‌کلید آن بیش از حد فشرده به نظر می‌رسد. کلیدهای یک لپ‌تاپ به‌طور کلی باید از فاصله مناسب برخوردار بوده و به‌طور محکمی در جای خود سوار شده باشند. اگر هنگام تایپ با یک لپ‌تاپ از کلید‌های آن صداهای اضافی می‌شنوید، می‌توانید نتیجه بگیرید که صفحه‌کلید ضعیفی در آن تعبیه شده است.

2 - صفحه‌لمسی:
لپ‌تاپ‌ها به‌جای ماوس از یک صفحه لمسی (Touchpad) استفاده می‌کنند که به‌صورت یک مستطیل حساس به لمس در زیر صفحه‌کلید آن‌ها تعبیه شده است. بعضی از لپ‌تاپ‌ها همچنین به یک اهرم نشانگر (Pointing Stick) مجهز هستند. این اهرم لاستیکی در قسمت مرکزی صفحه‌کلید تعبیه شده و شما با قرار دادن انگشت خود روی آن می‌توانید نشانگر ماوس خود را جابجا کنید. از سوی دیگر، بعضی از لپ‌تاپ‌های مدرن امروزی به نمایشگرهای لمسی مجهز هستند که به شما اجازه می‌دهند بسیاری از فعالیت‌های هدایتی خود را مستقیما روی خود صفحه نمایش انجام دهید.

3 - صفحه نمایش:
نمایشگر لپ‌تاپ باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. با این‌حال، وزن در این‌جا یک عامل تعیین کننده به شمار می‌آید و به همین دلیل بهتر است کوچک‌ترین صفحه نمایشی که برای نیازهای شما مناسب است را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید به تماشای فیلم و عکس بپردازید یا بازی‌های کامپیوتری را اجرا کنید، بهتر است به سراغ مدلی با یک نمایشگر Super-TFT بروید که یک پوشش براق دارد، زیرا این نوع نمایشگر‌ها برای کاربردهای سرگرمی بسیار بهتر هستند. اما اگر می‌خواهید برای مدت زیاد و در شرایط مختلف از لپ‌تاپ خود برای کاربردهایی نظیر تایپ، طراحی و... استفاده کنید، بهتر است مدلی با یک نمایشگر مات را انتخاب کنید. به این ترتیب، شرایط نوری محل کار کمتر چشمان شما را خسته خواهد کرد زیرا صفحه نمایش نور محیط را به سمت شما منعکس نمی‌کند.

4 - درایو اپتیکال:
امروزه درایو‌های DVD-Burner به یک استاندارد غیررسمی در میان لپ‌تاپ‌ها تبدیل شده‌اند و بسیاری از آن‌ها از رسانه‌های دو لایه نیز پشتیبانی می‌کنند. ویژگی‌های لیبل‌گذاری مستقیم روی دیسک مانند Label Flash و Lightscribe نیز در بعضی از مدل‌ها به چشم می‌خورند. در عین حال، اگر می‌خواهید کمی آینده‌نگرانه‌تر خرید کنید می‌توانید به سراغ مدل‌هایی با درایو‌های Blu-ray بروید که به شما اجازه می‌دهند به تماشای فیلم‌های HD بپردازید، اما به هر حال این نوع رسانه‌ها در حال حاضر نسبتا کمیاب هستند.

5 - باتری:
اگر قرار باشد با هر بار شارژ لپ‌تاپ خود تنها 30 دقیقه بتوانید از آن استفاده کنید، واقعا چقدر می‌تواند برای شما مفید باشد. در هنگام انتخاب، پیش از هر چیز مطمئن شوید که عمر باتری ذکر شده توسط تولید‌کننده لپ‌تاپ مورد نظرتان را برای باتری استاندارد آن بررسی کرده‌اید. بهتر است به دنبال مدلی با حداقل دو ساعت عمر باتری تحت شرایط عادی باشید. اگر نیاز دارید زمان بیشتری را دور از یک پریز برق کار کنید، بهتر است باتری‌هایی با تعداد سلول‌های بیشتر را انتخاب کرده یا به سراغ لپ‌تاپ‌هایی بروید که امکان نصب یک باتری ثانویه در محفظه درایو اپتیکال آن‌ها وجود دارد.

6 - کلیدهای دسترسی سریع:
اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای یک سری کلید در قسمت بالای صفحه‌کلید خود هستند که به شما امکان می‌دهند برنامه‌های مورد علاقه خود مانند کلاینت ایمیل یا مرورگر اینترنت را بلافاصله اجرا کنید. در اغلب موارد، شما می‌توانید این کلید‌ها را بر اساس نیازهای خودتان پیکربندی کنید.

7 - درگاه‌ها:
امروزه لپ‌تاپ‌ها با آرایه گسترده‌ای از درگاه‌ها برای اتصال تجهیزات جانبی مانند ماوس و هارد دیسک‌های اکسترنال یا نمایشگرهای بزرگ خارجی و اتصال به شبکه محلی ارایه می‌شوند.

8 - اندازه و وزن:
بدیهی است که اندازه و وزن یک لپ‌تاپ در تعیین کاربردپذیری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. نت‌بوک‌ها وزن پایین و اندازه‌های کوچکی دارند اما بعضی از ویژگی‌های همکاران بزرگ‌تر خود مانند درایوهای اپتیکال یا عملکرد کلی را برای دستیابی به این مشخصات قربانی می‌کنند. از سوی دیگر، مدل‌های جایگزین دسکتاپ می‌توانند قدرتی معادل سیستم‌های دسکتاپ را در اختیار شما قرار دهند اما سنگین و حجیم هستند که باعث می‌شود حمل آن‌ها بسیار دشوار باشد. در هنگام خرید یک لپ‌تاپ، مطمئن شوید مدلی را انتخاب می‌کنید که حاضر به حمل آن همراه خودتان هستید. در عین حال نباید وزن تجهیزات جانبی ضروری مانند آداپتور AC را در این مورد فراموش کنید.ما در طول بخش‌های مختلف این ویژه‌نامه به بررسی عمیق‌تر هر یک از این مولفه‌ها پرداخته و شما را با نحوه تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد